55km

Rottnen runt

Ni startar söderut, väster om sjön Rottnen. Efter ca: 12 km finner ni en rastplats vid stranden. Där kan ni fika eller varför inte ta ett dopp i sjön? Kör vidare någon kilometer, där tar ni av vänster mot Brosstorp och längs vägen passerar ni flera små pittoreska gårdar.

Väl ute på väg E45 finner ni på höger sida först Rottneros Park, sedan Stafrändemonumentet och Sunne Golfklubb med restaurang.

Strax före Sunne ligger Kolsnäs camping samt ett av Sveriges största vattenland.

Inne i centrala Sunne finns det ett flertal mysiga restauranger och cafeér, och runt torget flera små affärer.

Tillbaka ut på väg E45 norrut och efter några kilometer tar ni av vänster mot Gräsmark. Efter ca: 10 km ser ni åter sjön Rottnen, nu från östra sidan. Naturreservatet Gettjärnsklätten ligger en liten bit längre fram, här finns också en vandringsled till toppen. Från toppen av berget har ni en vidunderlig utsikt över sjön Rottnen och närliggande områden.

Strax därefter når ni byn Gräsmark med affär och badplats vid Lillsjön. Efter vägen söderut mot Sandviken ligger en fantastisk sandstrand i norra ändan av sjön Rottnen, missa inte att besöka den för ett svalkande dopp. Därifrån är det endast ett par kilometer hem till Sandviken.

25km

Brandsbol

Ni startar norrut genom byn Gräsmark mot Torsby. Efter några kilometer når ni Rottnaälven och vid bron finns en fin rastplats på höger sida.

Vidare mot Torsby når ni Grässjön med en liten camping och badplats. Turen fortsätter runt sjön och tillbaka mot Gräsmark.

I korsningen vid Brandsbol tar ni höger mot Mitanderfors och efter ca. 5 km ta in vänster mot Granbäckstorp och Gräsmark. Sedan åter hem till Sandviken.

35km

Finnfallet

Kanske en av de tuffaste turerna. Startar söderut till Västerrottna där ni tar höger mot Mangskog. Efter bara några hundra meter ta ni höger igen in på Rissätervägen. Ni färdas hela tiden i skogslandskap med avbrott av små härliga vattendrag.

Vid nästa korsning ta in vänster, sedan höger efter bara en kilometer. Strax når ni Flyttjärnet och i södra ändan av tjärnet ligger gården Knaggen, därifrån ta vänster och där bär det uppför till Humsjöhöjden. Vid vägslutet håller ni höger in på en traktorväg och når sedan Sälsjön. Där finns en fin rastplats med grill och möjlighet till bad.

Fortsätt sedan till toppstugan vid Finnfallets skidanläggning. Där kan ni prova en hisnande färd med cykel nedför slalombacken. För den som inte vågar finns ett vägalternativ. Väl nere vid sjön Rottnen fortsätter ni norrut hem till Sandviken.

25km

Ängen

Starta söderut, efter några kilometer tar ni höger in på en liten grusväg mot byn Ängen. Efter en stund cyklar ni längs en fin liten bäck med små vattenfall och stenar. Stanna gärna vid någon lämplig plats och njut av den porlande bäcken, eller varför inte smaka en klunk på det kalla och färska vattnet?

Framme vid Ängsjöns östra sida finns en informationstavla där ni kan läsa om omgivningens historia, flora och fauna. Här kan ni också starta vandringsleden Ängenleden (17 km) runt sjön, en fantastisk tur. Längre fram efter sjön finns en skön badplats och till höger upp i byn ligger Rokkmakkstugan med ett mysigt grillhus där ni kan tillaga en enkel lunch.

Fortsätt sedan norrut ner mot Borrsjön, en hisnande färd nedför branta backar med vidunderlig utsikt. Efter ca. 6 km är ni åter hemma i Sandviken.

40km

Fredros

Första delen fram till Ängen samma som föregående rutt. Men sedan fortsätter ni västerut till Fredros. På vägen dit har ni sjön Trehörningen söder om er, en fantastisk vildmarksjö med små fina vikar och öar.

Väl framme i Fredros finns en badplats och camping vid sjön Treens norra strand. Där kan ni köpa fika, kaffe med baguette, dricka och glass efter ett svalkande bad. Där kan ni även prova discgolf på en niohålsbana, en annorlunda och spännande aktivitet.

Efter denna paus går färden vidare mot Gräsmark. Efter ca.1 km ta in höger på en liten grusväg som leder fram till Storgruvan söder om sjön Mangen. Här finns information om forntida gruvdrift i området. Sedan vidare till Borrsjön och hem till Sandviken.